1246018200_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Älä ajattele, että elämä on lyhyt.
Ajattele: - miten erikoinen kokemus
Kun siinä ei ole kysymys pituudesta lainkaan,
vaan että ylipäänsä on saanut kokea tämän.
* Eeva Kilpi*

Yksi ihminen on taas poissa elämästä. Kuulin suru-uutisen hiljattain. Ihminen, joka nauroi paljon ja sanoi aina nähdessämme ”Tsau!”. Tapasin häntä viime vuosina harvoin, mutta lapsuudessa hän oli naurunsa ja hauskojen juttujensa kanssa osa elämää. Enemmän ja vähemmän. Ajat muuttuivat, elämä muuttui. Mietin häntä tänään ja muistan aina sen naurun sekä iloisen olemuksen. Sellainen kuva minulle jäi. En voinut olla itkemättä. RIP.

Tuo tekstin aloittava Eeva Kilven runo on mielestäni yksi parhaita muistolauseita. On olemassa niin paljon tuskaisen musertavia runoja ja ajatelmia. Mistä sellainen lohduttomuus? Elämä koskettaa, kyllä. Se koskettaa jokaista ja jos ei ole sitä vielä tehnyt, se tulee sen tekemään ennemmin tai myöhemmin. Se on joskus täyttä tuskaa vailla tietoa valoisammasta hetkestä. Ihmisen on kuitenkin hyvä muistaa jokaisena hetkenä, että kuolema on uuden alku. Suru ei ole loputonta. Se muuttaa vain muotoaan. Pilven takana on aina valoa. Löysin tänään perinteisen intiaanirukouksen, jota kannattaa ajatella:

Kun olen kuollut
Itke hiukan minun vuokseni
Ajattele minua toisinaan
Mutta älä liikaa.

Ajattele minua silloin tällöin
Sellaisena kuin olin eläessäni.

Toisinaan on mukava muistella
Mutta ei kauan.

Jätä minut rauhaan
Niin minäkin jätän sinut rauhaan
Ja niin kauan kuin elät
Säästä ajatuksesi eläviä varten”

Sellaista elämä on. Yllättävää. Kaunista ja rumaa. Se on ihan kaikkea ja siksi kannattaa opetella huomaamaan elämän suurien asioiden lisäksi myös pienet asiat. Iloita auringonpaisteesta, myrskyistä, sateesta, nauravista lapsista, ystävistä ja kaikesta. Jokaisesta yksityiskohdasta. Ajatella hetkenä, jolloin makaat lattialla itkien ja et jaksa tuskin hengittää, että tällä on jokin tarkoitus. Nauraa silloin sydämen pohjasta, kun naurattaa. Itkeä silloin, kun on sen aika. Hymyillä elämälle. Ymmärtää. Välittää asioista ja ihmisistä. Sillä meidän kaikkien aika tulee joskus. Jonain päivänä. Viime aikoina olen kuunnellut paljon tätä. Ehkä yksi kaikkien aikojen parhaita kappaleita.

1246018229_img-d41d8cd98f00b204e9800998e